e-Ticaret günümüzün yükselen trendleri arasında en hızlı etkileşime sahip alanlardan biridir. e-Ticaret alanında faaliyet gösteren bir markaya sahip olmak internet kullanımı bakımından belirli bir tecrübe ve etkileşim bakımından hızlı bir feedback analizi gerektirir. Bu noktada yardım alabileceğiniz ve ihtiyaç duyabileceğiniz araçlar ve sayfalar hakkında bazı genel bilgiler vererek işinizle ilgili hayallerinize destek olmak istiyoruz.
e-Ticaret Nedir?
Kısaca, internet üzerinden yapılan alım-satım işlemlerine e-Ticaret yani elektronik ticaret denir. e-Ticaret günümüzün en popüler mesleklerinden biridir. Gerek pratik kullanımı gerekse teknolojinin sağladığı gelişmiş güvenlikli yapı sayesinde internet üzerinden alışveriş sektörü hızlı bir şekilde büyümeye devam ediyor. Satıcı ya da alıcı olarak hepimiz bu büyümenin bir parçası oluyoruz. Ancak satıcı ya da alıcı olarak mutlaka bilmemiz ve dikkat etmemiz gereken bazı noktalar bulunuyor.
“e-Ticaret, mal ve hizmetlerin üretim, reklam, satış ve dağıtımlarının elektronik ortamlar üzerinden yapılmasıdır.” – Dünya Ticaret Örgütü
Sanılanın aksine e-Ticaret, internet ile başlamamıştır. Televizyonlarda ya da radyoda yapılan reklamları hepimiz hatırlarız. Bir ürün veya hizmet tanıtılır, ardından bir telefon numarası verilerek satış yapılırdı. Bu satışlar da elektronik ticaret olarak açıklanabilir. Bu süreç, herhangi bir mağazaya gitmeden online ya da dijital bir ortam üzerinden sunulan ürünün, yine online ya da kapıda ödeme işlemleriyle satın alınması olarak tanımlanabilir.
Elektronik ticarette satış yapan iki farklı kategori mevcuttur. Birincisi geleneksel anlamda mağazası bulunan markaların internet üzerinde faaliyet göstermesidir. İkincisi bir mağazası bulunmayan satıcıların sadece internet üzerinden satış yapmaya odaklanmasıdır.
Her iki durumda da ihtiyaç duyulan en önemli şey ödeme araçlarıdır. Ödeme, güvenli ve aktif bir alt yapı üzerinden gerçekleştirilmelidir. Ayrıca bu sektörün en önemli özelliklerinden biri olan hız faktörü, ödeme işlemlerinde de büyük önem taşır.
Elektronik ticarette kullanılan en yaygın ödeme çözümü Sanal POS’tur. Peki Sanal POS nedir? Hızlı ödeme süreçleri sağlayan Sanal POS, bildiğimiz geleneksel POS cihazının sanal ortamdaki benzeridir. Bildiğimiz POS cihazından farklı olarak işlemi alıcı başlatır. Sanal POS, sağladığı hızlı ödeme işlemiyle birlikte ek güvenlik önlemleri gerektirir. Bu sayede alıcılar, sadece online işlemlerle bir şeyi satın alıp ödemesini yapabilir, iptal edip ödenen parayı geri alabilirler.
E- ticaret işinde Paratika gibi güçlü bir alt yapıya sahip Sanal POS hizmetiyle alış ya da satış işlemleri hızlı ve yüksek güvenlikli bir ortamda gerçekleştirilebilir. İşlem özelinde sağlanan güvenlik adımları ve anti-fraud desteğiyle e-Ticaret sektörünün en önemli sorunu olan güvenlik, teknolojik bir dokunuşla çözülebilir.
Paratika’nın şanslı müşterilerinden biri olmak ve e-Ticaret dünyasına atılmak için Paratika Sanal POS’a hemen başvurun!
e-Ticaret Mağazası Nedir?
e-Ticaret mağazası dediğimizde aklımıza gelen genel imaj, perakende sektöründe hizmet veren bir markanın web sitesi üzerinden satış yapmasıdır. Bu imaj doğrudur ancak günümüzde kullanılan teknolojiler için sınırlı bir tanımdır. e-Ticaret sektöründe satış yapmak için web sitesi bir zorunluluk değildir. Web sitesi olmadan da farklı platformlar ve mobil araçlar üzerinden satış yapmak mümkündür.
e-Ticaret, ürün veya hizmetlerin daha düşük maliyetle daha geniş dağıtım kanallarına ulaşarak verimliliğin artmasını sağlar. e-Ticaret mağazası ise müşterilerin birkaç adımla bütün ürün veya hizmetleri görmesini sağlayan ve alış işlemini tamamlamalarına imkân veren altyapıya sahip bir platformdur. e-Ticaret mağazasının öne çıkan özelliklerinden biri satıcı ve alıcı arasındaki anlık etkileşimdir. Bu hızlı etkileşim dijital pazarın her kademesinde hem satıcı hem de alıcı için büyük avantaj sağlar.
Her şey online platformlar üzerinde kurulu olsa da e-Ticaret işi, oldukça kapsamlı ve kendi içinde zorlukları olan bir alandır. Bir internet sitesi kurarak ya da bir Instagram sayfası yaratarak arkanıza yaslanıp satışların gerçekleşmesi beklemek biraz ütopik bir hayal olur. Geleneksel mağazacılık gibi rafları düzeltip dükkânı temizlemeniz gerekmese de sürekli güncellemeniz gereken stok miktarı, ürün bilgileri ve fiyat kampanyaları gibi detaylar bulunuyor.
Kendi e-Ticaret mağazanızı açmanızın yanı sıra dijital pazaryeri modeliyle de online satış yapabilirsiniz. Pazaryeri modeli, birçok satıcının aynı anda ürünlerini sergileyip satış yapabildikleri platformlardır. Bu platformlarda ödeme çözümleri ve internet üzerinde kullanılan araçlar pazaryeri platformuna bağlıdır. Satıcı olarak sorumluluk alanınız ürün fiyat ve stokları, feedbackler ve dağıtım ile sınırlıdır.
Adım Adım e-Ticaret Mağazası Açmak
e-Ticaret Yapacağınız Alanı Seçin
Hangi sektörde olursanız olun, işe başlamak için yapılması gereken ilk şey araştırmak ve hedefi doğru belirlemektir. Hangi ürünü satacaksınız, hangi bölgelere dağıtım yapacaksınız, ürünlerinizi nereden tedarik edeceksiniz gibi işinizi doğrudan etkileyen birçok konuda karar vermeniz gerekiyor.
İşletmenizin Kimliğini Belirleyin
Sadece e-Ticaret için değil, bütün sektörlerde hizmeti ya da ürünü sağlayan şirketin bir kimliği olması gerekir. Bu kimlik sizin markanız olacaktır. İşletmenizin adı, logosu, kurumsal kimliği gibi marka çalışmaları dışında işletmenizin ticari unvanı da bu aşamada belirlenmelidir. Ayrıca online satış yapmak için nasıl bir yol izleyeceğinize de karar vermelisiniz.
İzinler ve Yasal Gereklilikler
Bulunduğunuz bölgenin yasal zorunluluklarını ve satış yapabilmeniz için gerekli izinleri almanız muhtemelen markanıza isim bulmanız kadar önemli bir adımdır. Dijital platformlar için yürürlükte olan yasal zorunluluklar her yeni gelişmeyle birlikte güncelleniyor, bu nedenle sorumluluk alanına giren her bir kuralı ve yasayı iyi bilmeniz gerekir.
Satış Yapacağınız Platformu Seçin
Hangi platformda satış yapacağınız oldukça önemlidir. Sunduğunuz ürün veya hizmetin türüne göre bir pazaryeri tercih edebilirsiniz. Ya da web sitesiyle uğraşmadan Instagram gibi platformlar üzerinden satış yapabilirsiniz.
Web Sitenizi Oluşturun
Web siteniz mağazanızın vitrinidir. Bu nedenle web sitenizi oluştururken kendi önceliklerinizi bir kenara bırakın ve müşterilerinizin gözünden bakın. Müşterileriniz nasıl bir vitrin görmek ister? En kolay ve en hızlı şekilde işlemlerini nasıl gerçekleştirebilir? Bu sorulara vereceğiniz cevaplar eşliğinde işinizi en iyi yansıtan web sitesini oluşturabilirsiniz. Web sitenize entegre edeceğiniz güvenli ödeme sistemini ve dağıtım yollarını da belirlemeniz gereklidir.
Tedarik ve Dağıtım Süreçlerini Belirleyin
Ürünleriniz belirlendi, web siteniz kuruldu. Her şey hazır gibi görünüyordu ta ki satışa başlayana kadar. Beklemediğiniz yoğunlukta bir satış olabilir ya da birkaç ay hiç satış olmayabilir. Bu gibi durumlarda ürünlerinizi nasıl depolayacaksınız? Ne kadar ürün tedarik edip ne kadarını depolamaya devam edeceksiniz? Bu noktada ticaretin zorlu kısmı başlayacak, kendinizi hazırlayın.
Pazarlama Yapın
Online satış yapmak için dijital pazarlama yapmanız gerektiğini unutmayın. e-Ticaret, oldukça büyük ve global bir sektör. Bu sektördeki binlerce satıcının arasından müşterilerinizin sizi bulmasını istiyorsanız iyi bir pazarlama stratejisine ihtiyacınız olacaktır. Ulaşmak istediğiniz müşterilerinize yönelik doğru bir hedeflemeyle pazarlama stratejinizi belirleyebilirsiniz ya da dijital pazarlama ajanslarından destek alabilirsiniz.
Son Söz
e-Ticaret, ne göründüğü kadar kolay ne de sanıldığı kadar zordur. Önemli olan işe nereden başlayacağınızı bilmenizdir. Doğru yapılmış bir planlama en az maliyetle ve en az zararla istediğiniz noktaya ulaşmanız için oldukça önemlidir.
e-Ticarette en önemli dostunuz müşterilerinizin size duyduğu güvendir. Doğrudan bir temas olmadığı için insanlar güven duymakta zorlanırlar. Ancak bir kere güvenlerini kazandığınızda sizin en güçlü temsilciniz haline gelirler ve şirketiniz büyürken size destek olurlar.
Kendinizi müşterilerinize doğru anlatırsanız sizin onlara gitmeniz gerekmeden onlar size gelecektir.